Na deskach w Legnicy

165

Legnicki teatr zaprasza w marcu na spektakle.

 28, 29 i 31 marca o 18.00, FANNY I ALEKSANDER Ingmar Bergman

przekład: Zygmunt Łanowski, reżyseria: Łukasz Kos, scenografia i światło: Paweł Walicki,

kostiumy: Barbara Sikorska-Bouffał, muzyka: Dominik Strycharski, wideo: Kamil Walesiak

konsultacje dramaturgiczne: Hubert Sulima, asystent kostiumografa: Aleksandra Komarzeniec-Piss. Występują: Magda Biegańska, Katarzyna Dworak, Gabriela Fabian, Ewa Galusińska, Joanna Gonschorek, Aleksandra Listwan, Zuza Motorniuk, Małgorzata Patryn, Anita Poddębniak, Magda Skiba, Małgorzata Urbańska, Bartosz Bulanda, Rafał Cieluch, Bogdan Grzeszczak, Robert Gulaczyk, Mateusz Krzyk, Paweł Palcat, Paweł Wolak oraz gościnnie Łukasz Kos, inspicjent/sufler: Mariusz Sikorski

Każdy z nas pamięta swoją pierwszą wizytę w teatrze, tę jedyną w swoim rodzaju chwilę, kiedy gasną światła, unosi się kurtyna i świat na zewnątrz przestaje istnieć. Dla niektórych ludzi urok tej chwili nigdy nie wygasa. Zostają oni w teatrze na zawsze, odnajdując tu coś więcej niż rozrywkę czy pracę zarobkową – sens życia, tajemnicę piękna, klucz do rzeczywistości. „Świat jest teatrem” – jak pisał dramaturg wszech czasów William Szekspir.

Fanny i Aleksander to opowieść, w której teatr jest jednym z najważniejszych bohaterów. Historia rodzeństwa, które po śmierci ojca dostaje się pod opiekę zimnego, fanatycznego pastora, łączy w sobie atmosferę baśni i sagi rodzinnej, horroru i komedii. Od scen pełnych domowego ciepła przechodzi się do dramatycznych konfliktów, ukazując świat z perspektywy najbardziej wrażliwego obserwatora – dorastającego dziecka. Wszystkie sfery i znaczenia tego dzieła spaja metafora sceny. Bohaterowie Fanny i Aleksandra pracują w teatrze, bawią się w teatr, postrzegają świat jako teatr. Jest on dla nich naturalnym środowiskiem, azylem, miejscem, w którym wszystko, co dobre, jest możliwe, a wszystko, co złe, zostaje za progiem. Dlatego piękne wnętrze naszego teatru staje się fascynującą scenografią spektaklu. Akcja rozgrywa się w jego tajemniczych, niewidocznych na co dzień zakamarkach, które widzowie mogą obejrzeć dzięki projekcjom na żywo.

 

 

11, 12, 13, 25 i 26 marca, środa, czwartek, piątek, środa, czwartek, godzina 11.00

BAŚŃ O PIĘKNEJ PARYSADZIE I O PTAKU BULBULEZARZE, Bolesław Leśmian

adaptacja i reżyseria: Bartosz Turzyński, ilustracje i animacje: Mariusz Wolański, kostiumy: Małgorzata Bulanda, muzyka: Lautari, choreografia: Katarzyna Kostrzewa, występują: Gabriela Fabian, Ewa Galusińska, Małgorzata Patryn, Anita Poddębniak, Magda Skiba, Małgorzata Urbańska, Bartosz Bulanda, Mateusz Krzyk, Robert Gulaczyk, inspicjent/sufler: Mariusz Sikorski

Ta jedna z Klechd sezamowych Bolesława Leśmiana, opartych na Księdze tysiąca i jednej nocy, łączy tajemniczą atmosferę Orientu z nieposkromioną wyobraźnią wielkiego polskiego poety. Bohaterką opowieści jest rozkapryszona księżniczka, która dla błahej zachcianki wyprawia braci w nadzwyczaj niebezpieczną podróż. Kiedy jednak ulegają złym mocom i zostają obróceni w kamień, w Parysadzie budzi się odwaga i gotowość do poświęceń: rusza na ratunek, nie zważając na jakiekolwiek przeszkody. Czy zdoła ocalić ukochanych braci i dowiedzieć się, co tak naprawdę jest w życiu ważne?

KAWIARENKA OBYWATELSKA, 12 marca, czwartek, godzina 18.00

Najważniejsze to mieć dobre połączenie, czyli o kolei po kolei

Ja to, proszę pana, mam bardzo dobre połączenie. Wstaję rano, za piętnaście trzecia. Latem to już widno…” czy ten kultowy opis podróży koleją z lat 70-tych jest aktualny w Polsce XXI wieku? Kolej zbliża, łączy ludzi, regiony, miasta. Codziennie tysiące legniczan dojeżdża pociągami do Wrocławia: do pracy, szkoły, w celach prywatnych. Czy jednak widoczny na Dolnym Śląsku renesans kolei dotyczy całej Polski? Czy rekordowa liczba pasażerów, najwyższa od 20 lat – 335 milionów, przekłada się na zmniejszenie wykluczenia komunikacyjnego? Co Centralny Port Komunikacyjny ma wspólnego z kolejami na Dolnym Śląsku? Na ten i na inne tematy porozmawiamy z ekspertami i pasjonatami.

Dyskusję poprzedzi spotkanie z Karolem Trammerem, autorem głośnej książki Ostre cięcie (2019), ujawniającej kulisy niszczenia kolei w Polsce.

WIECZÓR SPEKTAKLI TAŃCAWCZORAJSZE JUTRA, 15 marca, niedziela, godzina 19.00

Czy filozof może mówić o tańcu? scenariusz, reżyseria, choreografia, wykonanie: Witold Jurewicz i Juliusz Grzybowski

O tańcu mówi się wiele, może czasami zbyt wiele. Aby o nim mówić w sposób właściwy, trzeba się od niego oddzielić, poczekać, aż skończy się przedstawienie. No bo kto widział, aby w trakcie spektaklu rozmawiać? Podejmiemy próbę, w której nie tylko mowa będzie o tańcu, ale i taniec będzie o mowie. Będzie to przedstawienie, w którym filozof i tancerz wystąpią na równych prawach, w tym samym miejscu i czasie.

Juliusz Grzybowski – doktor filozofii, pracownik UAM w Poznaniu (Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu) oraz Akademii Muzycznej w Łodzi (Wydział Muzyczno-Aktorski, kierunek: Choreografia i Techniki Taneczne). Były tancerz Teatru Tańca Alter. Zajmuje się ostatnio głównie filozofią tańca, wolnością oraz niezmiennie Heleną Trojańską. Autor ponad czterdziestu artykułów naukowych. W 2012 roku współpracował z zespołem Pracownia Fizyczna przy choreografii spektaklu Fajdros, od 2011 roku wspólnie z W. Jurewiczem poszukuje punktów stycznych tańca i filozofii. Ma za sobą nieśmiałe próby literackie, jest posiadaczem brązowego pasa (3 kyu) w karate shotokan.

Witold Jurewicz – choreograf, reżyser, performer, wykładowca Akademii Muzycznej w Łodzi. Założyciel, dyrektor artystyczny i choreograf Teatru Tańca Alter. W latach 1992-2008 dyrektor artystyczny festiwalu Międzynarodowe Prezentacje Współczesnych Form Tanecznych w Kaliszu. Autor programu nauczania tańca współczesnego i teorii ruchu, prowadzi kursy i warsztaty w całej Polsce i za granicą. Na scenach całej Polski stworzył ponad sto spektakli z takimi reżyserami, jak m.in. Giovanny Castellanos, Gabriel Gietzky, Paweł Kamza, Rafał Matusz, Lech Raczak, Agata Duda-Gracz, Maciej Sobociński, Jacek Głomb. Jest laureatem nagród m.in za choreografię do spektaklu Car Samozwaniec, czyli polskie na Moskwie gody (reż. J. Głomb, 2015) w I Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”.

Przy Przy – Hedonistyczna uprzykrzona teoria przyjemności

koncepcja, reżyseria i choreografia: Anna Piotrowska, kreacja i wykonanie: Joanna Chitruszko, Anna Piotrowska, muzyka i światło: Michał Mackiewicz, szept: Łukasz Pawłowski, tekst: Anna Piotrowska i Łukasz Pawłowski

Twórcy przyglądają się doktrynie hedonizmu, głoszonej przez greckiego filozofa Arystypa z Cyreny, czyli odkrywaniem

 przestrzeni pomiędzy przyjemnością a przykrością. Czy są to dwa odległe brzegi tego samego oceanu istnienia? Czy może dwie bliskie sobie kałuże (głębokie jak nasze pragnienia), w które można wdepnąć jednocześnie? Człowiek porusza się nieustannie pomiędzy przyjemnością a przykrością; spektakl jest badaniem tych dwóch stanów, a zwłaszcza tego, co się między nimi może wydarzyć.Anna Piotrowska – choreograf, reżyser, nauczyciel tańca współczesnego, tancerka, Fundator i Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Tańca „eferte”, założycielka „mufmi” w Warszawie (1995). Stworzyła ponad 110 autorskich choreografii i przedstawień. Od września 2014 roku kieruje zespołem Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu Rozbark. Laureatka nagród i stypendiów w Polsce i za granicą, uczestniczka festiwali, jurorka, inicjatorka programów edukacyjno-kulturalnych.

Joanna Chitruszko – pedagog, tancerka, performerka, producentka, kuratorka, instruktor tańca współczesnego, dyrektor Festiwalu Kalejdoskop (od 2007 roku) oraz Hip Hop Groove Festiwal (2008-2009) i FreeMind Festiwal (2010-2013). Laureatka licznych nagród.

Michał Mackiewicz – artysta działający w obszarach współczesnego malarstwa, designu, grafiki, scenografii, abstrakcyjnych form przestrzennych, technik oświetleniowych i eksperymentalnej muzyki elektronicznej. Autor muzyki do kilkunastu spektakli, głównie w Bytomskim Teatrze Tańca i Ruchu Rozbark.

Łukasz Pawłowski – aktor Teatru Polskiego w Poznaniu (2002-2009), dramatopisarz, scenarzysta, twórca teledysków. Zrealizował autorskie spektakle, m.in. S_P_O_N_A_D (2008) na 29. PPA (Nurt Off), Safari Zebra (2012) we Wrocławskim Teatrze Współczesnym, Laureat nagród aktorskich i dramatopisarskich.

14 marca, sobota, godzina 19.00, PORTRET POLAKA PO SZKODZIE, Kabaret Aktorów Teatru Modrzejewskiej „Piękna Helena”

opieka reżyserska: Marcin Kęszycki, aranżacje: Łukasz Matuszyk, muzycy: Andrzej Janiga (fortepian), Maciej Błach (puzon), występują: Katarzyna Dworak, Gabriela Fabian, Ewa Galusińska, Zuza Motorniuk, Małgorzata Patryn, Magda Skiba, Małgorzata Urbańska, Bartosz Bulanda, Rafał Cieluch, Bogdan Grzeszczak, Robert Gulaczyk, Mateusz Krzyk, Paweł Palcat, Paweł Wolak, inspicjent/sufler: Mariusz Sikorski.

Portret zbiorowy współczesnego Polaka, nakreślony w mniej znanych wierszach Jacka Kaczmarskiego, wybranych z jego bogatego, liczącego ponad pół tysiąca utworów dorobku. Kaczmarski okazuje się w nich błyskotliwym, niebanalnym diagnostą ludzkich słabości i polskich zawirowań historycznych, obyczajowych i światopoglądowych, pisarzem – o czym wie niewielu – niezwykle dowcipnym, którego twórcza osobowość jest o wiele bogatsza i bardziej wielowątkowa niż pokutujący stereotyp „barda Solidarności”.

21 i 22 marca, sobota, niedziela, godzina 19.00, MAKBET, William Szekspir

przekład: Stanisław Barańczak, reżyseria: Lech Raczak, scenografia: Bohdan Cieślak

kostiumy: Natalia Kołodziej, muzyka: Jacek Hałas, ruch sceniczny: Tomasz Dajewski

występują: Gabriela Fabian, Ewa Galusińska, Anita Poddębniak, Magda Skiba, Małgorzata Urbańska, Bartosz Bulanda, Rafał Cieluch, Bogdan Grzeszczak, Robert Gulaczyk, Maciej Rabski, Grzegorz Wojdon, Paweł Wolak oraz Maciej Kreska, Mariusz Sikorski, Nikos Triandafilidis, Patryk Wajs, inspicjent/sufler: Jolanta Naczyńska.

65. OGÓLNOPOLSKI KONKURS RECYTATORSKI – ELIMINACJE MIEJSKIE

21 marca, sobota, godz. 10.00

Pierwszy etap konkursu, który ma charakter otwarty: jest przeznaczony dla młodzieży ze szkół średnich, studentów, dorosłych i seniorów. Jak zawsze zmagania odbędą się w czterech turniejach: recytatorskim, „wywiedzionego ze słowa”, teatru jednego aktora i poezji śpiewanej.

W tym roku organizatorzy zwracają szczególną uwagę na laureatów Literackiej Nagrody Nobla. Obok Olgi Tokarczuk wspominają także innych polskich pisarzy uhonorowanych tym wyróżnieniem, pytając: „Za co powinniśmy kochać naszych Noblistów?”.

OKR odbywa się pod patronatem Ministra Edukacji Narodowej i przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest to konkurs wieloetapowy, którego finałem są zmagania na szczeblu ogólnopolskim. Jego laureatami było wielu znanych polskich aktorów, m.in. Janusz Gajos, Jan Englert, Magdalena Cielecka, Marek Kondrat, Michał Żebrowski. Z OKR narodziły się zarówno konkursy tematyczne, obejmujące określony krąg literacki lub zasięg czasowy, jak też nurt teatrów jednego aktora i poezji śpiewanej. Przesłuchania są otwarte i bezpłatne dla publiczności.

27 marca, piątek, godzina 10.00 Międzynarodowy Dzień Teatru

Jest to coroczne święto wszystkich ludzi związanych ze sceną, zarówno profesjonalnie, jak i miłośniczo, a więc pracowników teatru i jego publiczności. Z tej okazji proponujemy wszystkim naszym widzom – tym dawnym, aktualnym i przyszłym – zwiedzenie pięknego gmachu naszego teatru, w którego murach barwna przeszłość łączy się z nie mniej intrygującą teraźniejszością. Zwiedzanie odbędzie się tego dnia sześciokrotnie, w godzinach: 10:00-11:30, 11:30-13:00, 13:00-14:30, 14:30-16:00,

16:00-17:30, 19.00-20.00, 20:00 – część oficjalna, odczytanie orędzia

Zgłoszenia, osobiście lub telefonicznie 76 72 33 505, w kasie Teatru Modrzejewskiej

Wystawa  czynna  do 29. marca.     9 marca, poniedziałek, o godz. 18:00. Wernisaż wystawy „Nasz Vincent”

Nasz Vincent” to wystawa 33 obrazów z filmu, w którym tytułową rolę zagrał aktor z legnickiego Teatru, Robert Gulaczyk. Wystawę będzie można obejrzeć w Hallu Starego Ratusza w dniach 2 – 29 marca. Wystawę oficjalnie otworzy Robert Gulaczyk, który opowie o pracy nad filmem. Spotkanie z Robertem Gulaczykiem poprowadzi Jarek Perduta Dyrektor Dolnośląskiego Centrum Filmowego.

Twój Vincent” jest pierwszą na świecie pełnometrażową animacją malarską. Film złożony jest z około 65 000 obrazów malowanych farbą olejną na podobraziu. Prace trwały 7 lat, a przeszło 100 malarzy polskich i zagranicznych malowało techniką wiernie naśladującą twórczość van Gogha. Scenariusz został stworzony przez reżyserkę Dorotę Kobielę we współpracy z poetą i prozaikiem Jackiem Dehnelem. Fabułę stanowi życie i śmierć Vincenta van Gogha. Wyreżyserowali go wspólnie Dorota Kobiela i Hugh Welchman. Dorota Kobiela jest malarką i reżyserką, Hugh Welchman – brytyjskim producentem filmowym, którego animowany film „Piotruś i Wilk” zdobył w 2007 roku Oscara za najlepszy krótkometrażowy film animowany.

Malarska animacja „Twój Vincent” w krótkim czasie zdobyła rzesze fanów, przypadła do gustu krytykom i otrzymała szereg nagród i wyróżnień m.in. podczas Annecy Film Festival – Nagrodę Publiczności, podczas Shanghai International Film Festival uznano go za Najlepszy Film Animowany, a na European Film Awards za Najlepszą Europejską Animację. 23 stycznia 2018 roku ogłoszono nominacje do Oscara – „Twój Vincent” został nominowany w kategorii Najlepszy długometrażowy film animowany.

Miasto Wrocław – Europejska Stolica Kultury 2016, razem z Odrą-Film i Centrum Technologii Audiowizualnych CeTA, było koproducentem filmu „Loving Vincent”. Cieszymy się, że dzięki obrazom, które wypożyczamy, podtrzymywane jest zainteresowanie samym filmem, tak ważnym dla naszego miasta – mówi Dorota Ostrowska z Biura Promocji Miasta i Turystyki UM Wrocławia.

(teatr)

UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułHity w Sycowie
Następny artykułMcFly we Wrocławiu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here